Lukijoilta

Henkilöjuna puolittaisi matka-ajan Turusta Naantaliin

Jarkko Kanerva kirjoitti 16.9. TS:n mielipidesivulla Naantalin kehityksen turvaamisesta. Hän nosti muun ohesssa esille henkilöjunaliikenteen uudelleenkäynnistämisen Naantalin ja Turun välisellä radalla.

On kummallista, että tämä asia ei ole juuri ollut esillä, samalla kun monilla Suomen harva-alueillakin henkilöjunaliikenne on arkipäivää.

Rata on juuri sähköistetty Raisioon asti osana Turun ja Uudenkaupungin ratayhteyttä. Runsaan viiden kilometrin matka Naantaliin jäi sähköistämättä. Toki henkilöliikenteen voisi taas aloittaa perinteisemmälläkin kalustolla.

Linja-autolla matka kestää pääsääntöisesti 40–50 minuuttia. Syyskuun aikana höyryjuna Ukko-Pekka tarjoaa nostalgiamatkan Naantaliin yhdellä pysähdyksellä Raisiossa. Matka-aika on 26 minuuttia.

Nykyaikainen henkilöjuna taittaisi matkan 4-5:llä pysähdyksellä noin 20 minuutissa. Siis alle puolessa linja-auton matka-ajasta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Taajaa asutusta löytyy radan varrelta sekä Naantalista, Raisiosta että Turusta. Kaavoittamalla voidaan lisätä radanvarsiasutusta.

Ehkä lähtökohdan pitäisikin olla se, että suunnitellaan asutusta ja työpaikkoja sinne, mihin on jo valmiiksi hyvät yhteydet.

Minusta Turun kaupunkiseudulla pitäisi herätä henkilöjunaliikenteen kehittämiseen, varsinkin nyt, kun ainakin Naantalia näyttäisivät kovat ajat koettelevan.

Kaupunkiseudun tiivistyminen ja henkilöjunaliikenteen uudelleenkäynnistämiseen liittyvä rakentaminen olisivat hyvä osa tässä elvytyksessä.

Kai Rekola

Naantali

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Julle
Kas tässä rakaisu
Hieno juttu, tämä pitää saada maaliin niin turkulaisillakin on tunnin juna, ehken puolen tunninkin. Eikä tarvitse käydä isolla kirkolla kerjäämässä rahoitusta enää kiskoliikenteeseen vaan Turkukin pärjää omillaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Kas tässä rakaisu
Ja Tutkiko tämän maksaisi? Paljonko? 10 m€?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
-m.
Alueellinen ratkaisu on edullisin
Kannatan tätä. Nykyaikainen henkilöjuna on junakiskoilla kulkeva raitsikka. Kun turun johto pipertää yhden linjan raitsikan kanssa, on ollut perusteltua tuoda esiin Varsinais-Suomen alueellinen näkökulma. Näin teki TS 8.3.2020 Kari Vainion aliossa, jossa mm. kerrotaan Tunnin junan tuovan mukanaan lähijunan Salosta ja takaisin.
On luovasti esitetty, että se loppupäässä erkanisi junalinjasta ja tulisi Littoisista pikaraitsikalle tai -bussille kaavoitettua väylää Kupittaalle ja edelleen Matkakeskukseen ja satamaan jättämällä jyrkkäkulmaisena hankala kiepautus torin kautta kokonaan rakentamatta. Samalla kalustolla hoituu lähiympäristön henkilöjunaliikenne eri ilmansuuntiin. Turku säästää pitkän pennin kun kaupunkihanke muuttuu seudulliseksi. Uusi ajattelu taitaa vaatia uudet päättäjät ensi keväänä?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tsed
Vast: Alueellinen ratkaisu on edullisin
Tässä on tänään järkeä siltä kannalta, että radanvarsialueet Raisiossa tulisi säilyttää gryndereitten tavoitteitten vastaisesti, jotta ratalinja olisi tulevaisuudessakin klaari. Sitä paitsi ratakiskoilla Tikanmaan mäen alta Naantalin suuntaan on myös kulttuurihistorialliset arvonsa: esim. Raision rautatieasemaa seuraavalla Paikkarin asemalla oli Ukko-Pekka -veturin aikana ja ennen henkilöautojen yleistymistä väkeä mustanaan aamulla ja illalla niin Turun kuin Naantalinkin suuntaan menijöissä. Voi olla, että julkinen raideliikenne sittenkin vielä lyö laudalta robottien ohjaamat sähköautot rataa seuraavalla, mutta joka mäen yli polveilevalla maantiellä. Nykyään rata Raisioon palvelee lähinnä Venäjän ja Itä-Suomen suunnasta tulevien kaasutankkien ja puutavaravaunujen "varikkona", ja Uudenkaupungin radan tullessa käyttöön makaavat nämä vaunut maata Tahvion ja Paikkarin välillä, kunnes saavat uuden kurssin Tampereen ja Keski-Suomen sellutehtaitten y.m. raskasteollisuuden pitäjien ratapihoille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KooVee
Vast: Alueellinen ratkaisu on edullisin
Katsokaapa kartalta missä Naantali-Raisio junarata kulkee. Keskellä peltoja ja metsiä. Ei asutusta lähellä. Mistä matkustajat junaan? Raision keskustakin ohitetaan parin kilometrin päästä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.