Mainos:

Mistä löytyy hiiva, voiko sushia pakastaa, löytyykö vegaanista liivatetta?

Myyjän ammattitaito kertyy, kun asioita saa ratkoa itse. K-Citymarket Länsikeskuksen kauppiaan Juha Jyllin mielestä suurten muutostenkin keskellä henkilöstön kehittäminen on tärkeintä.

Oletko joskus kysynyt jonkin kauppalistassasi olevan artikkelin paikkaa Länsikeskuksen K-Citymarketin myyjältä? Vastaus tulee hyllynumeron tarkkuudella, melkein silmää räpäyttämättä. Vaikeammatkin kysymykset selvitetään saman tien. Myyjän päässä onkin melkoinen tietotaito, sillä artikkeleita hypermarketissa on lähes 30 000. Työskentely kaupassa on kauppias Juha Jyllin mukaan jatkuvaa ongelmien ratkomista, johon kannustetaan valmentavalla johtamisella.

- Pyrimme olemaan antamatta työntekijöille valmiita vastauksia. Keskustelemme mieluummin siitä, miten henkilö itse asian näkee ja miten hän sen ratkaisisi. Se laittaa miettimään ja vastuu säilyy tekijällä. Näin työ myös motivoi.

Citymarketin suuri remontti on käynnistynyt. Koko CM Länsikeskus uusitaan tämän vuoden aikana. Varsinkin suurten muutosten aikana jokaisen työntekijän ammattitaitoa kysytään. Sisäisen motivaation on oltava kunnossa, jotta asiakaskokemus pysyy hyvänä. Länkkärissä uskotaan koulutuksen ja viestinnän voimaan.

- Vaikka remontti vie paljon aikaa, koulutamme henkilöstöämme erityisen paljon tänä vuonna. Osastopäälliköille ja tiimivetäjille on räätälöity valmentavan johtamisen koulutus, johtoryhmälle omat johtajan polkunsa. Operatiivista koulutusta järjestelmien käyttöön annetaan viikoittain. Keväällä kaikki tulevat käymään läpi yhteiset arvomme, kauppias listaa.

Tuoretuotteiden vastuualuejohtaja Tommi Nuoranne uskoo, että remontti antaa mahdollisuuden palvella eri asiakassegmenttejä entistä paremmin.
Tuoretuotteiden vastuualuejohtaja Tommi Nuoranne uskoo, että remontti antaa mahdollisuuden palvella eri asiakassegmenttejä entistä paremmin.

Hyvinvointi heijastuu

Kaiken kouluttamisen tavoitteena on luoda ”parastakin parempi” asiakaskokemus, kuten kauppias asian ilmaisee. Kaupassa käynti on rutiini, mutta mukavalla kohtaamisella voi olla asiakkaan hyvinvoinnille suuri merkitys. Sen Jylli haluaa jokaisen saavan mukanaan.

Koulutuksissa asioita voidaan opiskella, mutta tärkeintä Jyllistä on, että hyvät esimiehet näyttävät esimerkkiä.

- Uskon inhimillisyyteen ja siihen, että asiat hoidetaan puhumalla. Puhumme täällä mieluummin toisillemme kuin toisistamme, Jylli kiteyttää.

Tuoretuotteiden vastuualuejohtaja Tommi Nuoranne kertoo, että kaupan toimintaan on viimeisen vuoden aikana tullut kosolti lisää suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta. Vaikka hän on ollut talossa kolmetoista vuotta, on viime vuonna saanut oppia paljon uutta.

- Muutos on aina prosessi, jonka jotkut omaksuvat nopeammin, toiset seurailevat perässä. Itse näen sen positiivisena, ja asiakkaille se heijastuu varmasti parempana palveluna kun järjestelmien käyttö tehostuu, Nuoranne miettii.

Herkkupalvelutiskin Virpi Hellén (vas.) ja Virve Ahonen suhtautuvat positiivisesti muutoksiin. Tyytyväinen asiakas on kaikkien yhteinen tavoite.
Herkkupalvelutiskin Virpi Hellén (vas.) ja Virve Ahonen suhtautuvat positiivisesti muutoksiin. Tyytyväinen asiakas on kaikkien yhteinen tavoite.

Tiedottaminen tukee onnistumista

Herkkupalvelutiskillä tapaamme asiakastyössä Virpi Hellénin. Hän odottaa innostuksen ja pienen jännityksen vallassa tulevia muutoksia. Tiedotuksen paranemisesta hän antaa positiivista palautetta uudelle kauppiaalle.

- Olemme nykyään paremmin perillä siitä, mitä kaupassa tapahtuu: olemmeko saavuttaneet budjetin ja mitä henkilöstölle kuuluu. Teams-sovellus on korvannut laput seinillä.

Tämä on Hellénin mukaan parantanut myös työilmapiiriä.

Alkanut remontti saa koko henkilöstön odottavalle mielelle. Kuluvan vuoden aikana oma työpaikka tulee muuttumaan joka päivä. Osa muutoksista on tuttuja, sillä remontin suunnittelussa on henkilöstö ollut alusta asti mukana. Yhteensä henkilöstöltä tuli yli 600 ideaa, joista moni nyt toteutuu.

Remontti tarkoittaa sopeutumista, mutta toisaalta päivittäin näkee kuinka uusi, maailman hienoin Citymarket rakentuu. Millainen tulee olemaan Hellénin työpaikka, herkkupalvelutiski ja Nuoranteen hedelmäosasto? Uutta kahvihuonetta odottavat kaikki. Siitä tulee kuulemma olohuone, jossa nuorikin sukupolvi viihtyy.

Tässä juttusarjassa seuraamme, miten Juha Jyllin unelma maailman hienoimman Citymarketin rakentamisesta toteutuu pala palalta.


Remontti etenee!

Pysäköintihallia maalataan ja ehostetaan, ilmastointikanavia asennetaan. Parkkihalli on käytössä normaalisti.

Markulantien puolesta sisäänkäyntiä laatoitetaan ja maalataan. Sisäänkäynti on suljettu tämän viikon ajan päivittäin klo 22–06.

Kassakäytävällä tehdään seuraavien viikkojen ajan ilmanvaihtoputkien ja valaisimien asennustöitä, mistä saattaa aiheutua melua. Työskentelyalue on aidattu.

Verkkokaupan toimitiloja ja uutta hissiä rakennetaan.

Käyttötavarapuolella aloitetaan lattioiden vahaus ja hyllyjen uusiminen.

Viikolla 11 nosturi vie rakennustarvikkeita katolle Markulantien sisäänajoluiskan läheisyydessä. Ajoluiska on käytössä normaalisti.

Verkkokaupan hissikuilun rakennustyöt näkyvät yläparkkipaikalla. Työmaakoppien lisäksi parkkipaikalla saattaa olla nosturi tai betoniauto. Yläparkkipaikka on käytössä suurimmaksi osin.

Välipohjien timanttiporaukset saattavat lähiaikoina aiheuttaa jonkin verran melua.

Palvelemme normaalisti joka päivä kello 6-24. Mahdollisista poikkeamista ilmoitamme SoMe-kanavillamme.