Turku

Ratapihan asemakaavaehdotus nähtävillä – kaava kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi loppuvuodesta

TURUN KAUPUNKI
Ratapiha-alueen asemakaavan tarkennettu rajaus.
Ratapiha-alueen asemakaavan tarkennettu rajaus.

Turun ratapihan asemakaavaehdotus on asetettu julkisesti nähtäville. Kaava mahdollistaa tapahtuma-areenan, hotellin, liiketilojen, toimistojen ja elämyskeskuksen sekä asuinkerrostalojen rakentamisen alueelle. Lisäksi ratapihan yli suunnitellaan uutta, aikaisempaa leveämpää kävely- ja pyöräilysiltaa, joka yhdistää keskustan ja Pohjolan kaupunginosat toisiinsa. Uusia asukkaita alueelle on tulossa arviolta noin 1200-1500 ja työpaikkoja noin 790.

Kaavoitus perustuu aloitteeseen, jonka yksityinen kehittäjäryhmä Turun Ratapihan Kehitys Oy on tehnyt yhdessä kiinteistön omistajan VR -Yhtymä Oy:n kanssa. Kaupunki ja aloitteentekijät ovat solmineet kumppanuussopimuksen alueen kehittämisestä ja kaavoittamisesta.

Kaavaan voi tutustua kaupungin verkkosivuilla ja kaupunkiympäristötoimialan asiakaspalvelussa. Osallisilla on mahdollisuus tehdä kirjallinen muistutus kaavaehdotuksesta sen nähtävillä oloaikana 20. lokakuuta asti.

Viranomaistahojen lausuntojen ja nähtävillä olon jälkeen kaavaehdotus viedään kaupunkiympäristölautakunnan päätettäväksi arviolta loppuvuodesta 2020. Kaavan hyväksyy kaupunginvaltuusto, arviolta kevättalvella 2021.

Ratapiha-alueen kehitys kytkeytyy vahvasti Aninkaisten ja matkakeskusalueen kehittämiseen, joka on osa Turun keskustan kokonaisvaltaista kehittämistä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Koettua
Komea kokonaisuus, entä liikenne?
Ratapihalle tulee Turun korkeimmat rakennukset, kunhan kaikki etenee suunnitelluksi. Koko muu Turku jää tuon kompleksin varjoon - Tuomiokirkkokin. Se ei minua välttämättä haittaa, mutta ihmettelen miten noiden korkeiden talojen ja niiden monen asunnon ja toimiston melkoinen liikenne hoidetaan sujuvasti. Sinnekö ei kuljeta enää autolla, vaan jalan? Vai sähköbusseillako? Missä parkkihallit, ja leveät tiet niistä moneen suuntaan. sijaitsevat? Kauko- ja paikallisjunillako kompleksiin kuljetaan? Ehkä suunnitelmat ovat olemassa, mutta vielä niitä ei näy.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.