Kirkolliskokous

Avioliittokysymyksestä keskusteltiin kirkolliskokouksessa pitkään – etenee jatkokäsittelyyn

Selma Paavola
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksessa käsiteltiin samaa sukupuolta olevien avioliittoa.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksessa käsiteltiin samaa sukupuolta olevien avioliittoa.

Turussa tällä viikolla kokoontuvassa kirkolliskokouksessa on jälleen käsitelty samaa sukupuolta olevien avioliittoa. Kirkolliskokous päätti lähettää aloitteen perustevaliokuntaan.

Kysymystä on käsitelt...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (18)

Vanhimmat ensin
Vastaa
1350
No mitä muutoksia on tapahtunut kausien välissä?
"Viime kaudella enemmistö oli sitä mieltä, ettei ole teologisia edellytyksiä samaa sukupuolta olevien vihkimiselle"
No mitä muutoksia on tapahtunut kausien välissä, että niitä teologisia edellytyksiä nyt olisi? Onko "ohjekirjan" sisältö uudistettu tällävälin vai peräti vaihdettu toiseen koko manuaali?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No mitä muutoksia on tapahtunut kausien välissä?
Kirkko on päivittymässä 2020-luvulle. Manuaalista on nyt osattu lukea muutakin kuin Vanha Testamentti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: No mitä muutoksia on tapahtunut kausien välissä?
Ei asia miksikään muutu, avioliitto on vain miehen ja naisen välinen liitto ja niin se täytyy aina olla. Muut on sitten muita juttuja ja niille voi keksiä sopivia nimiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No mitä muutoksia on tapahtunut kausien välissä?
Suomessa elää vain alle 1 promille maailman väestöstä. On aivan yhdentekevää miten täällä Raamattua tulkitaan ja kuka menee kenenkin kanssa avioliittoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vanhamamma
Vast: No mitä muutoksia on tapahtunut kausien välissä?
"Suomessa elää vain alle 1 promille maailman väestöstä. On aivan yhdentekevää miten täällä Raamattua tulkitaan ja kuka menee kenenkin kanssa avioliittoon". Sama pätee ilmastonmuutos vouhotukseen ;-)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: No mitä muutoksia on tapahtunut kausien välissä?
Mankala. Uskonto ja avioliitto ovat äärimmäisen henkilökohtaisia asioita (tosin samalla yleensä myös yhteisöllisiä). Sillä, miten Raamattua Suomessa tulkitaan ei tosiaankaan ole mitään merkitystä maailman kaikille muille kristityille, mutta suomalaisille kristityille sillä voi olla erittäin suuri merkitys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: No mitä muutoksia on tapahtunut kausien välissä?
Kiinnostuksen vuoksi olisi joskus kiva kysyä ja kuulla kristityiltä, että onko heidän uskossaan ylipäätään mitään aivan pysyviä ja ehdottomia sääntöjä/arvoja ja jos on, niin mitä. Pikku hiljaa ja vuosisatojen kuluessa on tulkittu Raamattua niin maan perusteellisesti, että itse asiassa oikeastaan mikä tahansa voidaan oikeuttaa "oikealla" Raamatun tulkinnalla. Hyvinkin yleinen temppu on itse asiassa kiistää Vanha Testamentti (mutta eikö Jeesus sanonut, ettei hän tullut lakia kumoamaan?), mutta eipä sitä uuttakaan kovin kirjaimellisesti noudateta.

Olen iloinen, jos jokunen kristitty vastaisi tähän ja kertoisi oman näkemyksensä siitä, mistä ei hänen uskontonsa nimissä ainakaan voi luopua. Mutta ei pliis mitään pitkiä saarnoja ja käännytyspuheita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No mitä muutoksia on tapahtunut kausien välissä?
Vanhamamma: ei päde. Ilmastopäästöjä on Suomessa edelleen liikaa, joten niitä pitää vähentää. Sen sijaan väestön liikakasvu aiheuttaa kaikenlaisia vakavia ongelmia ja sitä pitää kaikin keinoin rajoittaa. Kun kaksi samaa sukupuolta olevaa menee naimisiin niin on varma, että väestö ei lisäänny.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: No mitä muutoksia on tapahtunut kausien välissä?
Mankala "Sen sijaan väestön liikakasvu aiheuttaa kaikenlaisia vakavia ongelmia"
Asian ytimessä, tämä väestön liikakasvu suomessa on juuri yksi keskeisimpiä ilmastokatastrofin aiheuttajia maailmanlaajuisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No mitä muutoksia on tapahtunut kausien välissä?
1350: väitätkö niin vaikka Suomessa on alle 0,7 promillea maailman ihmisistä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: No mitä muutoksia on tapahtunut kausien välissä?
Onko "ohjekirjan" sisältö uudistettu tällävälin vai peräti vaihdettu toiseen koko manuaali?
-------------------------------------------------------
Kyllähän se on niin, että minä lopetin kirkollisveron maksamisen heti kun tajusin, ettei Kirkko auta minua haaveessani pitää orjia hoitamassa ikäviä kotitöitä. Se "ohjekirja" kuitenkin antaa tuolle oikeutuksen ja tarkkoja ohjeita orjien pitoon. Lisäksi Uskovat eivät enää kivitä aviorikkojia, partaansa leikkaavia miehiä tai ihmisiä joiden vaatteissa on useampaa kuin yhtä kuitua käytettynä. Naiset eivät enää yht'äkkiä olekaan epäpuhtaita ja eristettävä yhteisöstä kuukautisten aikaan, vaan kulkevat muiden joukossa kuin ei mitään tapahtuisi. Tyttölapset eivät olekaan enää isiensä omaisuutta ja kaupankäyntivaluuttaa ja aikuiset naiset saavat omata omiakin mielipiteitään eivätkä ole täysin aviopuolisonsa vallan alla kuten "ohjekirjassa" selvästi sanotaan.

Vai pitäisiköhän Kirkon päivittää suhtautumisensa homoseksuaalisuuteen samoin kuin se on päivittänyt suhtautumisensa moneen muuhunkin aiheeseen, joista "ohjekirjassa" on tarkat määräykset ja jotka ovat nykyään rikos- ja perustuslaissa sekä YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa kiellettyjä? Homoseksuaalisuus on kuitenkin yhtä luonnollista kuin vasenkätisyys tai sinisilmäisyys, vaikka kovaääninen homofiilinen vähemmistö "ohjekirja" kädessään muuta koettaakin pahasti epäonnistuen väittääkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No mitä muutoksia on tapahtunut kausien välissä?
Nimimerkki 1350 kysyy: "Onko "ohjekirjan" sisältö uudistettu tällävälin vai peräti vaihdettu toiseen koko manuaali?"

Nimimerkki _J_ tuossa jo luettelikin kohtia Raamatusta joita kukaan ei enää nykymaailmassa noudata. Eli on selvästi nähtävänä tuo tuttu 'rusinat pullasta' ilmiö.
Jotkin asiat unohdetaan mutta toisia pidetään jatkuvasti esillä. Ja kysehän on puhtaasti kirkon sisäisestä vallankäytöstä.

Mutta tulipa mieleen yksi Raamatun ohjenuora, Mooseksen 2. kirjasta:
"20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.
21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan."

Tässä on nyt se 'pääsee kuin koira veräjästä' tilanne kun orjuus on jo lakkautettu. Mutta jos ei olisi lakkautettu niin voisiko orjansa kepillä surmannut vedota Raamattuun?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
_J_
Aika päivittää kirkko 2000-luvulle
Ei kai tässä asiassa voi olla kuin yksi lopputulos, ja kaikki ne vähemmistöön kuuluvat, jotka haluaa jatkaa barbaarisia paimentolaismenojaan päivittämättä uskoaan moderniin aikaan, löytänevät "kotinsa" jostain vanhoillisesta lahkosta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Aika päivittää kirkko 2000-luvulle
Vaikeeksi menee. Surullista!! Näin käy kun ”pahalle” antaa pikkusormen. Reilut kymmenen vuotta on asiaa väännetty Evl. Lut kirkossa. Ja ollaan vielä lähtökuopissa. Valmista ei tule, Surullista🙈 Riitelyä riitelyn päälle ,, kirkon ydinsanoma on vesittynyt ja kirkon penkit huutavat tyhjyyttään. Ei tarvitse olla ennustaja! Jos muutos hyväksytään niin heti kohta ollaan vaatimassa tasa-arvon nimissä samaa myös toisessa kansankirkossa sekä vapaissa uskontokunnissa. . Tähän on helppo ratkaisu. Parempi kun Evl Lut kirkko jakaantuu. Ne jotka pitäytyvät ”paimentolaisten” ikiaikaisissa kertomuksissa turvatakseen evankeliumin julistamisen hakeutuvat seurakuntiin joissa ”paimentolaisten” ikiaikaiset elämänviisaudet pidetään kunniassa. Mikään ei estä moderneja kirkon jäseniä kehittelemästä itselleen sopivaa kaiken sallivaa instituutiota tällöin kirkon itsensä kehittämä ongelma saadaan hallintaan😇😇
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Aika päivittää kirkko 2000-luvulle
Jullen ratkaisu voi soveltua islamin uskoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jedermann
YKSI ON JOKA PYSYY
Ei uskon asioissa voida mennä markkinavoimien sanelemana, vaan kyse on siitä - kumarretaanko instituutiota vai sitä mihin se perustuu. Joilekkin tämä voi olla vaikeaa, etenkin kirkkoon kuulumattomille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Opossumi
Kirkko, tuo ikiaikainen perässä hiihtäjä
Rakkaus ja rakastuminen on voimakas kokemus. Elämämämme täällä on ainutkertaista. Moni homoseksuaali on vakaumuksellinen kristitty.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit