Merenkulku

Gasum jatkaa Väyläviraston ja Rajavartiolaitoksen polttoainetoimittajana

ARI-MATTI RUUSKA
Merivartioston vartiolaiva Turva kulkee jatkossakin Gasumin toimittamalla LNG-polttoaineella. Arkistokuva.
Merivartioston vartiolaiva Turva kulkee jatkossakin Gasumin toimittamalla LNG-polttoaineella. Arkistokuva.

Energiayhtiö Gasum toimittaa Väyläviraston ja Rajavartiolaitoksen merialuksiin polttoaineeksi nesteytettyä maakaasua (LNG) vuosina 2021–22. Gasum tiedotti puitesopimuksen allekirjoittamisesta perjantaina.

Sopimuksen voimassaoloa voidaan jatkaa kahden vuoden mittaisella optiokaudella. Gasum toimitti LNG:tä valtionhallinnon aluksiin jo edellisellä sopimuskaudella.

Tiedotteen mukaan LNG täyttää merenkulun polttoaineena sekä nykyiset että tulevat päästörajoitukset, jotka kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO ja EU ovat asettaneet. Aluksen rikkidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjen kerrotaan poistuvan kokonaan ja typen oksidien päästöjen vähenevän 85 prosenttia, kun polttoaineeksi vaihdetaan LNG.

Gasum valittiin puitesopimustoimittajaksi valtion yhteishankintayksikkö Hanselin kilpailutuksessa.

– LNG on ilmaston kannalta parempi merenkulun polttoaine kuin öljy, ja tämä puitejärjestely mahdollistaa tilaajille myös nesteytetyn biokaasun (LBG) hankinnan, kertoo Hanselin kategoriapäällikkö Pasi Tainio tiedotteessa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Luitko jo nämä?