Hiilijalanjälki

Helsinkiläinen on kaupunkilaisuudesta huolimatta ilmastopahis – turkulainen päästää 0,8 tonnia vähemmän vuodessa

MILLA KANGASJÄRVI
Kaapo Pihlajavirta, Elias Turpeinen, Roope Lindström ja Vinski Moilanen ymmärtävät hyvin, että ilmastonmuutoksen takia ihmisten pitää muuttaa käyttämistään.
Kaapo Pihlajavirta, Elias Turpeinen, Roope Lindström ja Vinski Moilanen ymmärtävät hyvin, että ilmastonmuutoksen takia ihmisten pitää muuttaa käyttämistään.

Turkulaisten kulutuksen hiilijalanjälki laskettiin ensimmäistä kertaa, yhdessä 14 muun suomalaisen kunnan kanssa. Vuonna 2020 päästöt olivat 8,4 hiilidioksidiekvivalenttitonnia asukasta kohden, mikä o...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Paljon kysymyksiä
"Asukkaiden hiilijalanjäljet pantiin järjestykseen 15 kunnassa. "
- Nyt on taas sellainen tutkimus, jonka tulkitsemisessa pitää olla tosi tarkkana ja tietää ja ymmärtää mitä siinä on mitattu ja miten.

On selvää, että yksityinen ihminen lämmittää taloaan, käyttää sähköä, liikkuu, syö ja ostaa tavaroita ja palveluja. Tämä on sitä kulutusta, jonka hiilijalanjälkeä tässä on varmaan haluttu selvittää. Mutta miten energiankulutus on tutkimuksessa mitattu? Onko siinä mukana teollisuuden käyttämä energia? Tai sisältyykö liikkumiseen tavaraliikenne? Tarkoittaako rakentaminen asuintaloja vai myös esim. kaupunki-infraa? Lasketaanko auton tai polkupyörän ostaminen liikkumisen vai tavaroiden hiilijalanjälkeen? Jos turkulainen käy Helsingissä vierailulla ja käyttää siellä palveluita, niin kenen hiilijalanjälki kasvaa?

Mielestäni tällaisessa tutkimuksessa pelkät luvut johtavat myös helposti harhaan. Pitäisi samalla ymmärtää niitä syitä, mistä ne johtuvat. Esim. pääkaupunkiseudun kunnat toimivat tiiviissä vuorovaikutuksessa. Onko järkevää tuijottaa pelkästään Helsingin hiilijalanjälkeä, kun suuri osa esim. alueen liikenteestä on työmatkaliikennettä lähikuntien välillä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Paljon kysymyksiä
Hyvää kriittisyyttä, S.F.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Paljon kysymyksiä
Totta, mutta jos katsoo kokonaiskuvaa, voi siitä tehdä jotain johtopäätöksiä. Esim. liikkumisesta, kunnissa/kaupungeissa joissa on toimiva joukkoliikenne, päästöt ovat huomattavasti pienempiä kuin siellä jossa sitä ei ole.

Oulun yläpuolella sijaitseva Ii, joka taannoin sai jonkun palkinnon tai maininnan ekologisuudestaan, on vetänyt kartalle pisimmän janan liikkumisesta, on suurempi kuin Turku ymmäristökuntineen (isompi kuin Salo), koska kunnassa asuintaajamat on hajallaan lähes ilman mitään julkista liikennettä. Jokaisella on pakko olla oma auto – vai onko sittenkin niin, että julkisia ei tule, koska kukaan ei niitä käytä?

Mielenkiintoista oli myös pk-seudun tavaran ja palvelujen kulutus. Mutta miten Järvenpää on selvinnyt kaikkein pienimmillä päästöillä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Paljon kysymyksiä
En tiedä, voiko varsinaisia johtopäätöksiä tehdä tämän tutkimuksen perusteella - koska taustatiedot ovat puutteelliset - mutta arvioita toki voi tehdä.

S.F. ei nähdäkseni kiistänyt tutkimusta ja sen tuloksia, vaan peräänkuulutti tarkempia tietoja tutkimuksesta. Eihän koko tutkimusta tai sen tuloksia voi arvioida, ellei tiedä edes suunnilleen, miten tutkimus tehtiin ja mitä tarkkaan ottaen tutkittiin. Tulos voi esim. olla vain osatotuus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Paljon kysymyksiä - vähän vastauksia
Poimin tekstistä seuraavan kohdan.

"Tutkimuksessa oli mukana lukuisia ilmastotyössään aktiivisia kuntia, joten tarkastelujoukko on siinä mielessä hieman vinoutunut, sanoo Meretoja. Siksi kovin suuria päätelmiä kuntien välisestä vertailusta ei voida tehdä."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
olisko pierua
Johtuneeko hernekeisosta, pitänee sekin kieltää !😀
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: olisko pierua
"Johtuneeko hernekeisosta, pitänee sekin kieltää !"
- vai voisiko oman kunnan hiilijalanjälkeä pienentää pyllistämällä rajalla naapurikunnan puolelle?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Noo
Helsinki on oiva esimerkki vihernaisten toiminnasta miten asiat ei koske itseä mutta muille voi rajoituksia ja kieltoja laittaa mielin määrin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Noo
Arveletko, että juuri "vihernaiset" hilaavat Hesan päästöt muiden yläpuolelle? Onhan aivan mahdollista, että he itse elävät niin kuin opettavat. (En kylläkään väitä sitä enkä tätä.)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?