Kotimaa

Hangon veneturman esitutkinta jatkuu – useita epäillään kuolemantuottamuksesta

Marika Lempää

Hangossa viime viikonvaihteessa sattuneen veneturman esitutkinnassa on poliisin mukaan useita ihmisiä epäiltynä kuolemantuottamuksesta.

Onnettomuudessa nopeuskilpailuun osallistuneen veneen kuljettaja törmäsi nopeusajoväylän läheisyydessä olleeseen veneeseen, jossa oli neljä henkilöä. Lisäksi poliisi selvittää hetki ennen törmäystä nopeusajoväylälle ajaneen veneen kuljettajan osallisuutta turmaan.

Esitutkinnan tässä vaiheessa toiseen veneeseen törmännyttä kuljettajaa epäillään kuolemantuottamuksesta, vammantuottamuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Samoista rikoksista epäillään myös hetkeä aikaisemmin nopeusajoväylälle ajaneen veneen kuljettajaa.

Väylän varrella olleen veneen kuljettajaa ei epäillä rikoksista.

Onnettomuudessa kuoli väylän läheisyydessä olleessa veneessä ollut alaikäinen lapsi. Samassa veneessä ollut henkilö loukkaantui. Hän on päässyt pois sairaalahoidosta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Poliisi selvittää tutkinnanjohtaja Markku Ramstedtin mukaan myös tapahtuman järjestäjien osuutta onnettomuuteen. Esitutkinnassa selvitetään miten tapahtuman turvallisuudesta on huolehdittu. Myös heitä epäillään esitutkinnan tässä vaiheessa kuoleman- ja vammantuottamuksesta.

Poliisin mukaan näiden rikosepäilyjen rikosnimikkeet tarkentuvat esitutkinnan edetessä. Rikoksesta epäillyt henkilöt määräytyvät sen mukaan millaisia vastuita heillä on ollut tapahtuman organisaatiossa.

– Tällaisissa onnettomuuksissa on tyypillistä, että useita henkilöitä kuullaan rikoksesta epäiltyinä. Henkilön asema voi kuitenkin muuttua esitutkinnan aikana, Ramstedt kertoo.

Turman esitutkinta etenee kuulusteluilla ja teknisellä tutkinnalla. Runsaan videomateriaalin ja useiden silminnäkijähavaintojen ansiosta poliisilla on hyvä käsitys törmäystä edeltäneistä tapahtumista.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Suomalialainen
Halolla päähän
Toivottavasti aallot aiheuttaneen veneen kuljettajaan kohdistuva epäily todetaan aiheelliseksi. Ei nämä jästipäät muuten usko, kuin tuomion kautta, mitä aallonmuodostamiskielto tarkoittaa. Valitettavan suuren osan moottoriveneilijöiden epäterveisiin asenteisiin voi tutustua vaikkapa facebookin "paskat saariston satamat" -ryhmän peräaaltopostauksiin.

P.S aallonmuodostuskieltoalueella tulee ajaa alle veneen runkonopeuden, jolloin kaikki veneet tyypistä riippumatta tekevät pienimmät mahdolliset aallot.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.