Maailma

SpaceX:n miehistöalus telakoitui historiallisesti kansainväliselle avaruusasemalle

SPACEX HANDOUT
Nasan astronautit Bob Behnken (takana) ja Doug Hurley istuivat Spacex:n kapselissa avaruuslennon kenraaliharjoituksessa.
Nasan astronautit Bob Behnken (takana) ja Doug Hurley istuivat Spacex:n kapselissa avaruuslennon kenraaliharjoituksessa.

Washington

SpaceX-yhtiön Crew Dragon -miehistöalus telakoitui kansainväliselle ISS-avaruusasemalle sunnuntaina. Alus telakoitui avaruusasemalla Suomen aikaa kello 17.22.

Yhtiön raketti laukaistiin onnistuneesti Yhdysvaltain Floridasta lauantaina. Falcon 9 -raketti vei astronautit Robert Behnkenin ja Douglas Hurleyn ensin avaruuteen, ja siellä matka jatkui Crew Dragonilla avaruusasemalle.

Lento oli ensimmäinen yksityisen yrityksen toteuttama miehitetty avaruuslento. Kyseessä oli myös Yhdysvaltojen ensimmäinen miehitetty lento sitten vuoden 2011. Yhdysvaltain miehitetyt avaruuslennot päättyivät vuonna 2011, kun avaruussukkulat poistettiin käytöstä. Sen jälkeen amerikkalaiset ovat lentäneet kansainväliselle avaruusasemalle venäläisillä raketeilla.

SpaceX on sähköautovalmistaja Teslan toimitusjohtajana myös tunnetun Elon Muskin yritys, joka on pyrkinyt kaupallistamaan avaruuslennot. Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa on maksanut yhtiölle yli kolme miljardia dollaria seuraajan kehittämisestä avaruussukkuloille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

SpaceX:n ohella Nasalla on sopimus miehitetyistä lennoista myös Boeingin kanssa. Sen Starliner-alus ei ole kuitenkaan vielä valmis.

Ensimmäinen yritys epäonnistui

Astronauttien oli määrä lähteä kohti avaruusasemaa jo keskiviikkoillasta puoli kahdeltatoista Suomen aikaa, mutta huono sää sotki suunnitelmat. SpaceX-yhtiön edustaja ilmoitti noin kaksikymmentä minuuttia ennen lähtöä, ettei laukaisu onnistu. Syyksi ilmoitettiin muun muassa salamoinnin mahdollisuus.

Astronautit Behnken ja Hurley olivat jo sisällä aluksessa, ja raketin tankkaaminen oli käynnissä, kun laukaisun siirtämisestä ilmoitettiin.

Falcon-kantoraketti ja Dragon-aluksen rahtiversio ovat kuljettaneet täydennyksiä ISS-asemalle jo usean vuoden ajan. Crew Dragon -aluksen ero rahtiversioon on sen pelastautumismahdollisuus eli kyky ampaista omilla rakettimoottoreilla irti kantoraketista, jos jotain menisi pieleen matkan alkuvaiheessa.

Crew Dragonin on tarkoitus pysyä telakoituneena avaruusasemalle elokuuhun asti.

Lue myös:

Ensimmäinen miehitetty SpaceX-lento vaikuttaa avaruuspolitiikan voimasuhteisiin – uuden sukupolven teknologia on askel kohti Marsia

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.