Maailma

Beirut etsii syyllisiä räjähdykseen: Laivan hylännyt omistaja kuulusteltavana, oikeuslaitosta varoitettiin tiettävästi ainakin kuusi kertaa, mutta tuomarit eivät reagoineet

Beirutin räjähdyksen aiheuttanut ammoniumnitraatti on peräisin Rhosus-laivalta, joka pysähtyi kaupungin satamaan vuonna 2013. Laivan ei alun perin pitänyt pysähtyä Beirutissa lainkaan.
Beirutin räjähdyksen aiheuttanut ammoniumnitraatti on peräisin Rhosus-laivalta, joka pysähtyi kaupungin satamaan vuonna 2013. Laivan ei alun perin pitänyt pysähtyä Beirutissa lainkaan.

Ensimmäisiä pidätyksiä on tehty ja syyllisten etsintä kiihtyy Libanonin pääkaupungin Beirutin valtavan räjähdyksen jäljiltä.

Kuolleita on ainakin 137, loukkaantuneita yli 5 000 ja kodittomaksi on jäänyt yli 300 000 ihmistä.

Libanonin presidentti ja pääministeri ovat luvanneet "avointa tutkintaa" tapauksesta, mutta korruptiosta kärsivän valtion oppositio ja esimerkiksi Ranskan presidentti Emmanuel Macron vaativat kansainvälistä tutkintaa.

Selvää on, että valtavaa määrää räjähdysherkkää ammoniumnitraattia ei olisi pitänyt säilyttää niin keskeisellä paikalla Beirutin keskustassa. Nyt etsitään vastausta siihen, miksi ainetta ei siirretty pois muutaman kilometrin päässä keskustasta sijaitsevasta satamasta.

Kuusi vuotta varastossa

Kohtalokkaaseen räjähdykseen johtaneet tapahtumat ovat nyt pääpiirteissään viranomaisten tiedossa, vaikka yksityiskohtia selvitetään todennäköisesti vielä hyvin pitkään.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jättimäisen räjähdyksen aiheutti satamavarastoon säilötyt 2 750 tonnia ammoniumnitraattia, jonka sytytti lähellä tehdyistä hitsaustöistä aiheutunut pienempi tulipalo.

Ammoniumnitraatti on aiheuttanut aiemmin useita räjähdyksiä teollisuuslaitoksissa esimerkiksi Ranskassa ja Yhdysvalloissa. Sitä käytetään pääasiassa lannoitteiden raaka-aineena, mutta se on myös usein käytetty ainesosa esimerkiksi terroristien ja kapinallisryhmien omatekoisissa pommeissa.

Yhdysvaltalaisen tv-kanavan CNN:n mukaan aine on peräisin venäläisomisteiselta Rhosus-laivalta, joka oli matkalla Georgiasta Mosambikiin, kun se pysähtyi Beirutissa vuonna 2013 hakemaan lisärahtia.

Moldovan lipun alla seilanneella aluksella oli lastausongelmia, ja satamaviranomaiset eivät päästäneet sitä jatkamaan matkaansa satamamaksuja koskevien kiistojen vuoksi.

– Ekstralasti olisi voinut käydä koko laivan kohtaloksi, ja kieltäydyin sen kuljettamisesta, uutistoimisto Reutersin puhelimitse tavoittama laivan tuolloinen kapteeni Boris Prokoshev sanoo.

Kuukausien odottelun jälkeen ammoniumnitraatti siirrettiin turvallisuussyistä sataman varastoon, jossa se räjähti tiistaina.

Satamapäällikkö: Tuomarit eivät reagoineet

Ainakin 16 Beirutin sataman ja tullin työntekijää on CNN:n mukaan asetettu kotiarestiin räjähdyksen tutkinnassa.

Kyseiset henkilöt kattavat kaikki ne, jotka ovat olleet vastuussa satamasta viimeisten kuuden vuoden aikana.

Kotiarestin lisäksi Libanonin keskuspankki on jäädyttänyt henkilöiden varat.

Kotiarestiin asetettu satamapäällikkö Hassan Koraytem ja tullipäällikkö Badri Daher sanovat, että he ilmoittivat Libanonin oikeuslaitokselle vaarallisesta aineesta useita kertoja, Britannian yleisradio BBC kertoo.

Nettiin vuodettujen dokumenttien perusteella oikeuslaitokselta kysyttiin ainakin kuudesti, miten ammoniumnitraatti voidaan hävittää tai myydä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Satama- ja tullipäälliköiden mukaan oikeuden tuomarit eivät vastanneet kyselyihin.

Laivan entistä omistajaa kuulusteltiin

Kyproksen poliisi kuulusteli Libanonin poliisin pyynnöstä Rhosus-laivan omistanutta Igor Grechushkinia hänen kodissaan Nikosiassa.

Poliisin tiedottajan mukaan on epätodennäköistä, että Grechuskhia vastaan nostettaisiin syytettä. Beirutissa vuonna 2014 takavarikoidun laivan lastia ei tiettävästi voida pitää entisen omistajan vastuulla.

Kapteeni Prokoshevin mukaan Grechushkin hylkäsi aluksen ja jätti palkat maksamatta, kun ongelmat ilmaantuivat. Prokoshev sanoo, että omistaja oli "ahne", kun hän käski aluksen hakemaan lisärahtia, jonka kuljettaminen osoittautui mahdottomaksi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Julle
Milloinka totuus tästä katastrofista kerrotaan??
Vaikka tiedot järkyttävästä katastrofista ovat täältä kaukaa katsoen puutteelliset, näyttää kuitenkin siltä, että paikallinen hallinto on tyrinyt ja pahasti. Pitää muistaa ja ymmärtää se, että Libanonin hallituksessa vaikuttaa ryhmittymä jonka useat valtiot määrittelee territori organisaatioksi. Tämä tekee onnettomuuden tutkimisen ja todellisen syyn selvittämisen vaikeaksi ehken mahdottomaksi. Hallinnon puuhastelu ja kootut selitykset vahvistaa vielä tätä käsitystä. Tietoa onnettomuuden todellisesta aiheuttajasta on jo nyt varmasti mutta sitä ei uskalleta tai haluta saattaa julki. Presidenttihän torjui kansainvälisen puolueettoman tutkinnan . Jo nyt kiertää karmeita huhuja mikä oikeasti aiheutti tämän katastrofin.. Myös meidän suomalaisten tulee nöyrällä mielellä pitää huoli ettei me kansakuntana ajauduta tilaan jossa demokratian pelisäännöt poljetaan lokaan. Jos ja kun kansakuntaa kohtaa onnettomuus, toimiva demokratia on paras tae selviytymiseen. Sen on historia useasti näyttänyt toteen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.